E-SPORT & SKADER

20. marts 2019

E-sport eksploderer i Danmark – og skaderne følger med

E-sport vinder frem alle steder. Herhjemme med særskilte klub- og skoletilbud., hvor E-sport kan dyrkes på lige vilkår med andre sportsgrene. Danmark er dét land i verden med flest professionelle E-sports atleter,  vi har 2,5 gange så mange som Sverige på anden pladsen, og på verdensplan har E-sport 145 -190 millioner seere,  som følger de turneringer, der afholdes rundt om i verden. Der er ingen tvivl om E-sport er populært, men E-sporten giver, som mange andre idrætsgrene, sundhedsmæssige udfordringer. Udfordringer, der mest af alt ligner dem kontorarbejde på daglig basis giver. Problemet er bare, nu rammes en langt yngre gruppe af ondt i nakken, lænden eller albuen, og mange lider generelt af for dårlig livsstil med inaktivitet, usund kost og manglende søvn. Nu går de professionelle forrest som gode rollemodeller.

Store penge i gamet

Computerspil er blevet en global konkurrence- og tilskuersport, og fænomenet E-sport er vokset voldsomt i popularitet siden årtusindskiftet. Fra at gå fra at være en interesse børn og unge havde i fritiden, er E-sport nu vokset så kolossalt,  de største konkurrencer afholdes på fodboldstadions, hvor op imod 50.000 tilskuere dukker op for at kigge på, der konkurreres med mus og tastatur.

Undersøgelser viser, hver 8. unge dansker mellem 15-19 år, der bruger min 1 time om dagen på computerspil,  spiller mere end 40 timer om ugen, altså hvad der svarer til et fuldtidsjob, mens langt størstedelen spiller mellem 6-15 timer om ugen. Det kan lyde voldsomt taget i betragtning, kun 4,5 personer ud af 1 million indbyggere ender som professionelle i E-sport, men det kræver rigtig mange timers træning at nå eliteniveau. Er man så til gengæld så dygtig, man kommer igennem nåleøjet og ender i toppen af E-sport, som det danske hold Astralis har formået at gøre, så er der foruden titlerne også store penge at hente,  alene i 2018 vandt Astralis 10 turneringer og over 13 millioner kroner  i præmiepenge, hvoraf Astralis spillerne  selv fik  udebetalt 18% . Så med en årsløn på over et par millioner kroner før skat, kan det virke mere end attraktivt for de unge mennesker at nå toppen.

Der har været en del fokus på unges spillevaner, men uanset hvilken sport man vælger, skal man træne meget for at blive professionel. Derfor kæmper E-sporten selv for at opnå anerkendelse af, E-sport som en sportsgren på lige vilkår som alle andre. Der er, som i så mange sammenhænge, en lille gruppe hardcore, og så er der en stor gruppe, der bare spiller fordi det er sjovt og man møder nye mennesker. De unge mennesker passer for manges vedkommende deres skole ved siden af E-sporten, og går måske også til andre idrætsaktiviteter ved siden af. For de få som satser stort på at nå eliten, kan de mange timer foran skærmen udvikle en inaktiv levevis, hvilket udover manglende motion også afstedkommer uheldige spise- og sovevaner.  E-sport kan nemlig appellere til børn og unge, som ikke har interesse i eller bryder sig om andre idrætsgrene.

Præstationsoptimering

I alle sportsgrene på topniveau tænkes der i præstationsoptimering, det har man selvfølgelig også gjort indenfor E-sporten.  For at være en god gamer skal man koncentrere sig over lang tid, og for at kunne koncentrere sig, skal man være i god fysisk form, spise fornuftigt og sove ordentligt om natten. Det er nødvendigt for at opnå resultater, hvilket gælder indenfor alle idrætsgrene.

På professionelt plan har man arbejdet med at optimere de fysiske parametre. Undersøgelser har vist, , at et højere fysisk aktivitetsniveau hænger nøje sammen med, man klarer sig bedre i flere forskellige kognitive tests. En bedre fysisk form giver nemlig nedsat responstid og dermed bedre reaktionsevne,  spilleren bliver mindre påvirket af fejl, kommer simpelthen hurtigere og bedre videre til næste opgave, bliver bedre til at løse problemstillinger, til at facilitere læring, til at holde fokus, får større opmærksomhed på omgivelserne og bliver bedre til at omsætte information hurtigere.  På professionelt plan har man nu erkendt, det er nødvendigt med en god fysisk form for at præstere på niveau med verdenseliten. Med den store ungdomskultur, som spiller rigtig meget computer,  kunne forbillederne på de professionelle hold og deres tilgang til spillet forhåbentligt gøre det muligt at få inkorporeret, ønsker man at blive god til e-sport, så er det nødvendigt at træne 1 times kondition- eller styrketræning hver dag, følge sundhedsstyrelsens anbefalinger om sund og varieret kost, og desuden sove 7-8 timer om natten for at få en fast søvnrytme.  At trække sundhedstanker ind i en verden, som er forbundet med søvnløse nætter, junkfood og stillesiddende ”arbejde” er noget af en mundfuld, men måske også nødvendigt for at E-sport skal kunne kaldes en sport.

Scroll til toppen